Tarihe Düşülecek Notlar 3: Mekik-Direzin ve Uşak Ahbaplıktan Sağdıçlığa Uzanan Yolculuk

Tarihe Düşülecek Notlar 3: Mekik-Direzin ve Uşak Ahbaplıktan Sağdıçlığa Uzanan Yolculuk

1960 lı yılların sonlarına doğru Aşağışehirden göç serüvenini sonlandıran Besni Köşger pazarından geriye iki elin parmaklarını geçmeyen esnafı kalsada, dokumacılıkta direnmeye devam ediyordu…

O yıllarda hayata geçirilen ve bir türlü sıvası yapılmayan piriketler ile kabloların cirit attığı sözde sanayi sitesinde ve onlarca mahallede boyahaneler, motorlu tezgahlar eşekli hamallarla taşınan iplikler temizlenmeye götürülen kilimler ve savanlar ile tam bir dokumacılık şehri görüntüsü veriyordu…

Açık kazanlar da sanki kimyagerlere inatçasına boyanan iplikler kelepler halinde dirseğe kadar boyalı eller ile kadınlar tarafından güneşte kurumaya bırakılırken; kadınların aile ekonomisine katkısının dersi veriliyordu.

Ama bir türlü işler istenildiği düzeye erişemiyordu

Tüm bu yoğunluk Gaziantep veya Denizli olma hayalini gerçeğe dönüştürmeye yetmiyordu.

Bir yandan yetmeyen ve sık sık kesilen elektrikler, diğer yandan mahalleerde tezgah sesinden rahatsız olan sakinler bir türlü rahat vermiyorlardı.

O yıllarda Uşağı keşfeden Merhumlar Ahmet Bölükçü ve Zeyrek Pamukçu ve sonrasında Cennet Haci
Göç güzergahını Uşak yönüne çevirmişlerdi…

Peş peşe uşağa taşınan dokumacı esnafının peşinden boyacısı,çözgücüsü,masıracası hatta at arabacısı dahil tüm birimleri Uşak yolunu tutmuşlar ve o rengarenk sokaklar günden güne sanki siyah beyaz filmlere dönmüştü.

Ve Besni çarşısı her gün Dellalların şu nidaları ile çalkalanıyordu;

Dört oda bi livaaaaaaaan
Önünde havlısıııııı
Bahçasında tut ağacııı
Elektiriği içindeeeeeeee
suyu içindeeeeeee
İki çenenin başındaaaaaaa
Maymanaaaa
Masmanaaaaa
Ev vaarrrrrrrrrr

Satılan sadece ev değildi
Umutlardı satılan
Hiç bir şeyden habersiz çocuklar
Yarın evi yüklüyoruz diyen babalar
Yarıda kalan çocuksu aşklar
Biten komşuluklar
Hep hüzün verdi herkese..

Uşak’ta artık mini bir Besni vardı. Yeni yetişen gençler birbirlerine ahboom yerine sağdıç diyorlardı. Uşak ile Besni o kadar güzel kaynaşmıştı ki O yıllarda Güneydoğu Otobüsleri Batıda taşlanırken, 2005 yılında Besni Eğitim Bayramanına katılan
Uşaklı Belediye Baaşkanları, Milletvekilleri, sanayici ve işadamları Besni meydanında bizlerle halay çekerken dört bir tarafa Anadolu’nun bu güzel dostluk ve kardeşlik motifini haykırıyordu.

Gidenler gittiklerine pişman olmadılar olmasına amma
Geride
Ne Ağ üzüme
Ne Basmete
Ne pazaryerinde bişittirilen teneke ile tava’ya
Özlemleri hiç ama hiç bitmedi./..

bu dostluk için şiirler bile yazıldı.

Uşak -Besni Dostluğu

Sizde sağdıç,bizde ahbaptır gardaş demek
Bu dostluk işlensin her yere ilmek ilmek
Ortak paydamızdır bizim insanı sevmek
Uşak ile Besni Haldaş olmuşlar

Culfalık bize dededen kaldı miras
Direzin ile mekik tutar olmuştu yas
Sayenizde silinde kulaklarda ki pas
Uşak ile Besni sırdaş olmuşlar

Sözümüz senet sayılır her yerde bizim
Ceviz ile fıstığı iplere ederiz düzüm
Anlayanadır benin bu özlü sözüm
Uşak ile Besni Yoldaş olmuşlar

Hasan Emre Besni’den ediyor selam
Yazamaya çalıştı üç beş kelam
Düsürstlükle çalışmak olmalı meram
Uşak ile Besni gardaş olmuşlar

Besni-2019

Exit mobile version